Náš kolega Jakub Plachý pro vás napsal své zkušenosti s používáním chytrých brýlí Apple Vision Pro.
Apple Vision Pro – nový průmyslový standard
Děkuji vám, že jste si našli čas na přečtení tohoto krátkého článku. Upozorňuji, že se jedná o mé osobní názory, ne o objektivní tvrzení. Článek popisuje mé osobní zkušenosti s přístrojem během 72 hodin. Zkoušel jsem různé aspekty jeho používání a testoval různé scénáře, jako jsou produktivita, VisionOS obecně a průmyslové aplikace. Zmíním vám také některé nedostatky, které se mi zvlášť nelíbily (aby byl článek vyvážený). Doufám, že článek bude pro vás poučný!
1. Ekosystém Apple
Propojenost je mezi uživateli Apple dobře známý jev, ale jednoduchost a uživatelská přívětivost jsou něco, co jsem nikdy předtím na žádných jiných chytrých brýlích nezažil. Proces začlenění jsem zvládl během několika minut a vše bylo nastaveno: moje Apple peněženka, zprávy, fotky, kontakty, iCloud, e-maily… všechno. To je velmi důležité z hlediska masového přijetí v budoucnu. Současné dostupné chytré brýle jsou obvykle více “uzavřená” a nejsou tak propojená, což je oblast, ve které má Apple obrovskou výhodu nad svými konkurenty. Neříkám, že podobné věci nelze dosáhnout na jiných zařízeních XR, ale důraz a smysl pro detail společnosti Apple je prostě unikátní.
To mi umožnilo pochopit, že zařízení Apple Vision Pro (AVP) je pravděpodobně zamýšleno především pro osobní požití, pokud z něj chcete vytěžit maximum. To jsem rozhodně udělal. Okamžitě jsem zrcadlil obrazovku svého Macu do svého skutečného prostředí, volal jsem přes FaceTime se svými přáteli a spároval jsem svou Magic Keyboard s headsetem, abych mohl pracovat. Digitální lišta nad klávesnicí je geniální nápad a funguje velmi dobře!
Ačkoli to vše je vzrušující a působí nezvykle nově, zajímalo by mě, jak průmyslové společnosti využijí potenciál tohoto zařízení. Neumím si představit, že by každý člen týmu měl svůj vlastní MacBook Pro a Vision Pro, protože cena těchto zařízení je vysoká. Věděl bych si však představit, že se několik AVP spárovaných s Magic Keyboards sdílelo. Samotné sdílení XR zařízení je typické v podnikových prostředích. Ale pokud jde o sdílení, to je pravděpodobně největší nedostatek zařízení. Zvlášť se mi nelíbí, jak to Apple zvládl, zdá se to příliš složité a zařízení je velmi jasně závislé na kalibraci očí jednotlivce. To přímo souvisí s mým argumentem, že AVP je osobní zařízení.
I když, abych byl spravedlivý, zařízení již podporuje integraci MDM, takže jsem si jistý, že bude, a pravděpodobně již je, velmi použitelné v profesionálním prostředí, jako mnoho dalších produktů Apple. AVP je rozhodně jedinečné ve svém potenciálu rozšířit použití XR do nových větších výšin, zejména pokud jde o 3D vizualizaci dat, školení, spolupráci a produktivitu.
2. Celková produktivita
Ze začátku jsem byl skeptický k marketingu Apple, zejména co se týče tvrzení o produktivitě. Považoval jsem to za trik a zoufalý pokus společnosti Apple najít nějaký případ použití, ale musím říct, že jsem změnil názor.
Jakmile jsem spároval svou magickou klávesnici s AVP, pochopil jsem, co Apple myslel tím „Spatial Computing“. Umístil jsem před sebe zrcadlenou obrazovku z Macbooku Pro a kolem ní několik nativních aplikací AVP a proces byl překvapivě plynulý.
Ve skutečnosti byl návrh právě tohoto článku vykouzlen na Apple Vision Pro a psaní, editace, přepínání mezi aplikacemi a přidávání snímků obrazovky nebylo ve srovnání s prací na počítači nijak pomalejší. To je podle mě jeden z klíčových aspektů, který AVP odlišuje od všech ostatních zařízení XR, která jsou v současnosti na trhu. Eliminuje také ten nepříjemný pocit, že nikdy nemáte dost displejů a musíte vše nacpat do segmentů nebo karet na nastavení 2-3 obrazovek. Díky možnosti částečně se ponořit do vysoce kvalitního uklidňujícího prostředí VR je toto zařízení skutečně výjimečné.
Další věc, která mě zaujala, je počet aplikací, které jsem mohl mít současně spuštěné, aniž by zařízení vykazovalo jakékoli poklesy výkonu. Aplikace, jako FaceTime, MS Word, Safari, ChatGPT a zrcadlená obrazovka z mého MacBooku, běžely paralelně a přitom jsem nezaznamenal žádné poklesy výkonu. Přepínání mezi aplikacemi bylo také bez námahy a bleskově rychlé, hlavně díky schématu ovládání sledováním očí, které si myslím, že Apple zvládl na 100% (slyšel jsem, že tato možnost nefunguje pro každého).
Jedním klíčovým aspektem, který zlepšuje a zjednodušuje produktivitu, je AirDrop. Sdílení dat mezi zařízeními Apple je jednoduché, rychlé a může být sdíleno prakticky cokoli, včetně 3D modelů.
Díky tomu si plně dovedu představit, že zařízení bude využíváno tak, jak jiná zařízení XR prostě nejsou. AVP má schopnost plně vykonávat některé aspekty tradičních počítačů bez námahy. Myslím, že úspěch či neúspěch tohoto řešení bude záležet na podpoře aplikací a na tom, jak budou aplikace vyladěné.
3. Aplikace pro výrobní průmysl
Později jsem spustil AppStore, abych vyzkoušel aplikace specifické pro to, co dělám v práci: vizualizaci průmyslových 3D objektů. Bohužel až tak mnoho možností, ale našel jsem jednu aplikaci, která vynikala nad ostatními: JigSpace.
Tato aplikace byla nejbližší tomu, co naše společnost nabízí pro 3D použití a nezklamala. Zatím jsem však zkoušel bezplatnou verzi. Úroveň vyladění JigSpace na AVP je pozoruhodná.
I když si nedokážu představit, že by aplikace dokázala vizualizovat extrémně složité 3D objekty s miliony trojúhelníků, stovkami kolekcí a tisíci podsestav pouze pomocí výpočetního výkonu zařízení. A složitost modelu by se stejně dala později vyřešit lokálním nebo vzdáleným renderováním.
S potěšením jsem zjistil, že zařízení je plně schopné umožnit plynulou interakci s 3D objekty, a to i při jejich rozkládání na jednotlivé části. Vizualizace byla naprosto úžasná, nepodobala se ničemu, co jsem kdy viděl na samostatném headsetu. Nechybí dokonce ani odrazy. Vím, že vzhled není nejdůležitějším aspektem, ale z hlediska pohlcení a uvěřitelnosti je to obrovský rozdíl.
Mimochodem, sám jsem si v AirDropu pustil naše vlastní 3D modely a výchozí prohlížeč modelů si docela dobře poradil s modelem o 5 milionech polygonů, což by bylo skvělé pro základní plánování rozvržení továrny nebo prezentaci prototypů zákazníkovi.
Jsem zvědavý, s čím v blízké budoucnosti snad přijdou přední společnosti v oboru, jako je Hololight nebo TeamViewer, co se týče vlastních aplikací, které my v AYES používáme k různým účelům.
4. Spolupráce a “personas”
Zejména pro průmyslové aplikace je nepochybně zásadní možností pracovat ve sdíleném pracovním prostoru, ať už lokálně nebo vzdáleně, aby bylo možné efektivně dosáhnout co nejlepších výsledků v co nejkratším čase. Naštěstí se zdá, že na to Apple při navrhování headsetu myslel, protože Shareplay bude zřejmě velkou součástí zážitku.
V budoucnu v tom však vidím obrovský potenciál, protože rekonstrukce mého obličeje typu uncanny valley v tuto chvíli vypadala poněkud nepatřičně. Již nyní však existují nativní aplikace AVP, kde to lze využít, jako je AppleTV či FaceTime. FaceTime již přináší některé zajímavé funkce, jako je zobrazení prostorových avatarů bez oken se správným prostorovým zvukem.
Jak známe Apple, „multiplayer“ bude pro koncové uživatele nejspíše snadno dosažitelný. V současné době je to na jiných headsetech obecně složité nastavit ve smíšené realitě, protože se musí ručně sladit původ pomocí prostorových kotev, jako jsou QR kódy.
5. VisionOS
Hodně slýchám o tom, že Vision Pro potřebuje killer aplikaci, ale z toho, co jsem zatím vyzkoušel, se zdá, že samotný operační systém je killer aplikaci. Elegantní design, familiárnost, plynulost a uživatelská přívětivost v kombinaci s tím, jak je to všechno propojené, představuje změnu paradigmatu v oblasti operačních systémů pro rozšířenou realitu.
Vše vypadá povědomě a hezky, okna vrhají stíny na povrchy a dokonce i aplikace třetích stran, vypadají, jako by byly součástí VisionOS. To je něco, co mně osobně chybí u jiných headsetů, kde mnoho aplikací nevypadá jako zbytek operačního systému. Důležité je, že jsou podporovány aplikace pro iPad a zdá se, že většina z nich funguje hned po vybalení z krabice. Podle toho, co jsem slyšel, je pro vývojáře snadné vytvořit aplikace pro iPad kompatibilní s VisionOS.
6. Nedostatky
I když jsem byl ohromen tím, co zařízení dokáže, našly se věci, které nebyly dokonalé.
Především sledování očí někdy nefungovalo tak, jak bych očekával. Zejména se to stávalo u vzdálených objektů a malých tlačítek v některých webových aplikacích. Například u Youtube jsem zjistil, že je téměř nemožné zvýraznit tlačítko režimu celé obrazovky, a také u periferních objektů jsem musel dost otáčet hlavou. Změna velikosti oken někdy představovala značný problém a nemohl jsem najít konzistentní způsob, jak najít ten správný bod. Navíc navigace v uživatelském rozhraní byla občas problematická, například při pokusu o změnu velikosti oken nebo o přístup k ovládacímu centru.
Zklamáním bylo omezení v aplikacích třetích stran, jako jsou MS Teams a Zoom, které neměly přístup k předním kamerám zařízení. Překážkou mi byl také nedostatek užitečných aplikací, ale to se v budoucnu pravděpodobně změní.
7. Vysoká cena
To je možná důvod, proč se většina lidí pro zařízení nerozhodne, ačkoli bych rád nabídl jiný pohled na věc. Jiné profesionální headsety pro smíšenou realitu stojí stejně (mezi 3 500 a 4 000 EUR), například Microsoft HoloLens 2 nebo Magic Leap 2. Obě zmíněná zařízení jsou ohromujícími počiny (zejména HoloLens 2) a obě jsou velmi dobře použitelná pro průmyslové aplikace, domnívám se však, že se ani zdaleka nepřibližují tomu, s čím přišel Apple. Pokud jde o hlavně o kvalitu a ekosystém. Přechod od omezených zařízení vyrobených pro specifické účely k univerzálnímu samostatnému prostorovému počítači je něco, co je velmi potřebné a co v současné době nemá na trhu žádný jiný headset. Vision Pro má potenciál učinit snadno pohlcující zážitek ze smíšené reality v průmyslovém odvětví-
Jakmile budou na AVP vyvinuty nebo podporovány příslušné aplikace, myslím, že se díváme na zařízení, které si bez problémů bude moct pořídit každá společnost. Pokud jde o širokou veřejnost, myslím, že si počká na levnější verzi.
8. Závěr
Je zcela zřejmé, že Apple věnoval Vision Pro velké úsilí a snahu. Troufám si říct, že má obrovský potenciál k tomu, aby stanovil zcela nový průmyslový standard.
Vzhledem k tomu, že Vision Pro je tak všestranné a použitelné zařízení, věřím, že nakonec uspěje, pokud vývojáři přijdou s „killer apps“. Navzdory rozšířené skepsi, kterou neustále nacházím na internetu, si přesto troufám tvrdit, že to, co se Applu podařilo, je velkolepé a držím jim palce. Nezapomínejme, že se jedná o produkt první generace, takže v budoucnu bude jen lepší a lepší.
Celkově lze říci, že toto zařízení mezi svými konkurenty opravdu vyniká a nabízí bezkonkurenční zážitek, díky vizuální kvalitě, konektivitě, hrubému výkonu a ekosystému Apple.
Jo, a sám si zařízení koupím, jakmile bude oficiálně uvedeno na evropský trh. Moc se na to těším!
Pronájem chytrých brýlí Apple Vision Pro
Prozkoumejte inovativní možnosti bez nutnosti okamžité investice do vlastních chytrých brýlí Apple Vision Pro.